Miljømerking av biler

Miljømerking.jpg
Miljømerking. Foto: BIL.

Bilimportørenes Landsforening (BIL), i samarbeid med myndighetene, har kommet fram til en ny utgave av CO2-klassifiseringen. Det er svært viktig at dette opplyses om i annonser, på prisplakater, i prislister etc. CO2-utslippskalaen er blitt justert, og dessuten skal det opplyses om NOx-utslipp. NOx-verdien er et element i tillegg til CO2-klassifiseringen og skal alltid oppgis som det reelle utslippstallet fra typegodkjenning. Verdien skal opplyses i mg/km.

Miljømerking av kjøretøy

Medlemmene av Bilimportørenes Landsforening (BIL) er enige om en felles standard for CO2-klassifisering av nye biler i Norge. BIL pålegger ikke importørene å ta i bruk miljøklassene, men dersom de skal benytte CO2-klassifisering, forplikter de seg til å bruke symbolet for miljømerking (se figuren)

Miljømerkingen skal gjøre det enklere å velge biler med lavt utslipp.

Valgfri merkeordning

Merkeordningen skal gjøre det lettere for forbrukerne å velge grønt, men ordningen vil ikke bli obligatorisk. Det er opp til bilselgerne  å ta i bruk den miljømerkingen. Men bilkjøperne har krav på opplysninger om bilens forbruk av drivstoff og CO2-utslipp.

Forbrukerrådet er positivt til den nye miljømerkingen, mens miljøstiftelsen Zero er skeptisk til ordningen. Gøril L. Andreassen i Zero mener at altfor mange biler klassifiseres som miljøvennlige gjennom den nye ordningen, uten å være det.

Sjekk CO2-utslippet selv

Ønsker du å finne ut hvor stort CO2-utslipp bilen din har, kan du sjekke det selv. Opplysningsrådet for Vegtrafikken (OFV) kommer hver måned med en oversikt over CO2-utslippet for nye personbiler.

Les mer om merkeordningen på BIL sine nettsider og på Dinside.